KOMPONEN GRAMATIKA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS TEKS DI SMA

Grammatical Components in Text-Based Indonesian Language Learning at Senior High School

Authors

  • I MADE SUTAMA Universitas Pendidikan Ganesha
  • DEWA PUTU RAMENDRA Universitas Pendidikan Ganesha
  • I GEDE NURJAYA Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.26499/totobuang.v11i1.459

Abstract

Abstract When the 2013 Curriculum and text-based teaching of Indonesian were implemented, teaching of grammar was given a special portion. Its existence in textbooks is interesting to study because this is the latest development in the position of grammar in teaching Indonesian. Therefore, the research problem of how the existence of a grammatical component in SMA Indonesian textbooks is formulated. This research used a qualitative design to solve the research problem. The data source is the Indonesian textbook for senior high school published by the Ministry of Education and Culture in 2016. The data collection method used is documentation. The data analysis model of Miles and Huberman will process the obtained data. The results of the study show the following things. Of the 22 materials on text distributed into three books, 20 contain grammatical components. The rest that did not include the grammatical units was poetry text material in class X and novel text material in class XII. Twenty materials on texts have grammatical components consisting of 19 materials of untheoretical explanations of the existing grammatical items. The other has thorough material on the text of the observation report in the textbook for class X. Meanwhile, the twenty materials on texts that contain grammatical components have provide examples and exercises related to the existing grammatical items.Keywords: grammatical component, learning, text-based   Abstrak Ketika Kurikulum 2013 dan pengajaran bahasa Indonesia berbasis teks diterapkan, pengajaran gramatika diberikan porsi khusus. Keberadaannya dalam buku pelajaran menarik untuk dikaji karena ini merupakan perkembangan terakhir posisi gramatika dalam pengajaran bahasa Indonesia. Oleh karena itu, masalah penelitian tentang bagaimana keberadaan komponen gramatika dalam buku teks bahasa Indonesia SMA dirumuskan. Desain kualitatif digunakan untuk menjawab masalah penelitian. Sumber data penelitian ini adalah buku teks Bahasa Indonesia SMA terbitan Kemendikbud (2016). Metode pengumpulan data yang digunakan adalah dokumentasi. Data yang diperoleh kemudian diolah dengan model analisis data dari Miles dan Hubberman. Hasil penelitian menunjukkan hal-hal sebagai berikut. Dari 22 materi teks yang didistribusikan ke dalam tiga buku, dua puluh materi mengandung komponen gramatika. Dua materi yang tidak mengandung komponen gramatika, yaitu materi teks puisi di kelas X dan materi teks novel di kelas XII. Dari 20 materi teks yang mengandung komponen gramatika, terdapat 19 materi yang tidak menyertakan penjelasan teoretis dari butir gramatika yang ada dan hanya satu yang berisi penjelasan, yaitu materi pada teks laporan hasil observasi yang ada di dalam buku ajar kelas X. Sementara itu, 20 materi pada teks yang mengandung komponen gramatika memberikan contoh dan latihan yang berkaitan dengan butir-butir gramatika yang ada. Kata-kata kunci: komponen gramatika, pembelajaran, berbasis teks

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-06-26

How to Cite

I MADE SUTAMA, DEWA PUTU RAMENDRA, & I GEDE NURJAYA. (2023). KOMPONEN GRAMATIKA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BERBASIS TEKS DI SMA: Grammatical Components in Text-Based Indonesian Language Learning at Senior High School. TOTOBUANG, 11(1). https://doi.org/10.26499/totobuang.v11i1.459