POSTMODERNISME DALAM NOVEL RANTAI RENJANA KARYA NIKEN AQUEENSHA

Authors

  • Syarah Syafiqah Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.26499/totobuang.v11i2.469

Abstract

Abstract This study describes aspects of postmodernism in the novel Chain of Renjana. In this study, the authors used a qualitative descriptive method. Data collection is done by reading, taking notes, and drawing conclusions. This study aims to find out the postmodernism aspects contained in the novel Chain of Renjana by Niken Aqueensha. The data source for this research is the novel Chain of Renjana by Niken Aqueensha. Based on the analysis that the author conducted on Niken Aqueensha's Chain of Renjana novel, there are three aspects of postmodernism. First, the aspect of parody, which is expressed in the form of feelings of satisfaction and discomfort. Second, the pastiche aspect, which is expressed through situations related to the character's behavior and expectations in the past. Third, the aspect of irony, which is contrary to feelings. Abstrak Penelitian ini mendeskripsikan aspek postmodernisme dalam novel Rantai Renjana. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan membaca, mencatat, dan menarik kesimpulan. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan aspek-aspek postmodernisme yang terkandung dalam novel Rantai Renjana karya Niken Aqueensha. Sumber data penelitian ini adalah novel Rantai Renjana karya Niken Aqueensha. Berdasarkan analisis yang penulis lakukan terhadap novel Rantai Renjana karya Niken Aqueensha, terdapat tiga aspek postmodernisme. Pertama, Aspek parodi, yang diungkapkan dalam bentuk perasaan puas dan tidak nyaman. Kedua, Aspek pastiche, yang diungkapkan lewat situasi yang berhubungan dengan perilaku tokoh dan harapan di masa lalu. Ketiga, Aspek ironi, yang bertentangan dengan perasaan.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-12-31

How to Cite

Syafiqah, S. (2023). POSTMODERNISME DALAM NOVEL RANTAI RENJANA KARYA NIKEN AQUEENSHA. TOTOBUANG, 11(2), 231–242. https://doi.org/10.26499/totobuang.v11i2.469